JESS

siduri

Kategori: uncategorized

- Hon tog precis orden ur munnen på mig.....¨




om självständighet.

2012-04-23 - 10:56:05
Många associerar själständighet med att ha kontroll över sina pengar och att "klara sig själv" i den benämningen att man överlever utan sina föräldrar eller make/fruga. För mig är självständighet mycket mer än så. En självständig person är någon som inte låter några som helst yttre faktorer rubba en oavsett vart vinden slår. Någon som förstår att allt som händer utanför ens fysiska jag är något som faktiskt får ske och med all rätt. Att killen är ett svin, låt han vara det. Att chefen bråkar med dej, låt hen göra det. Att din kompis är ett as, låt den vara det. Att låta alla andra människor i världen vara exakt så som dem är - det är för mig självständigt. Att börja jiddra tillbaka och skapa kalabalik ser jag som en svaghet och desperation. Visst, man säger det man tycker, men thats it. Alla mina relationer i mitt liv är inget annat än relationer så varför ta det personligt. Jag är med dem jag dras till eftersom att det faller in naturligt, är vi inte likasinnade så kommer en seperation även ske naturligt. Inga bråk, ingen drama, bara en naturlig övergång. Just därför förstår jag inte alltid kärleken och människor som dedikerar sitt liv till ett förhållande. Jag kan hålla mig till en, men då är det för att det helt enkelt bara blivit så, inte för att jag inte ska vara "otrogen". Det är alltid utan några som helst villkor, det vill säga jag sätter aldrig krav på någon just för att jag inte sätter några krav på relationen och så fort den andra sätter krav på mej förstår jag att vi inte är helt synkade. För jag kommer aldrig leva med någon som går efter det traditionella tankesättet om förhållande. Det är trångsynt och jag blir bara knäpp vid snack om relationers regler hit och dit; att man inte ska ha haft för många innan, att man inte ska gå ut för mycket när man har tjej/kille, att man inte ska åka på "singelsemestrar" och så vidare. Varför låser man in sig själv - helt frivilligt? Kolla. Alla håller med om att människor inte är en produkt, eller hur? Med det är exakt det vi blir när äganderätten kommer in i bilden och vi låter någon annan äga oss - eller din osjälvständighet kräver att få äga någon annan.

Jag säger inte att förhållanden är fel, jag förklarar bara varför jag inte kommer hamna i något som rubriceras som det.



- siduripoli.se

Kommentarer

  • Erica säger:

    Klokt skrivet och bra tankar om självständighet, om man även har ett förhållande så är självständigheten något många tappar vilket inte alls är bra! Du är stark det hör jag! Man kan bli stark av andra också men du ska kunna stå på dina ben och ingen annans.



    Jag lärde mig något av din översta del om självständighet och relationer till vänner etc. Tack



    Kram Erica Larsson som just hittade din blogg Jessica

    2012-07-01 | 23:35:31

Kommentera inlägget här: